آفند - پدافند ، عامل - غیر عامل

پایگاه حاج سید احمد خمینی (ره) - حوزه ۱۵۷ نجف اشرف

آفند - پدافند ، عامل - غیر عامل

پایگاه حاج سید احمد خمینی (ره) - حوزه ۱۵۷ نجف اشرف

پدافند غیرعامل چه ارتباطی می‌تواند با بحث فرهنگ داشته باشد؟

پدافند غیر عامل بستر سازی فرهنگی برای مقابله با دشمن و دفاع در مقابل هرگونه تجاوز و آماده سازی روانی جامعه برای ناکام سازی دشمن در تهاجم به کشور است.


پدافند غیرعامل در واقع تعمیم سیاست های دفاعی در حوزه های غیر نظامی با استفاده از راهکارهای غیر نظامی است، معادل فارسی کلمه پدافند غیر عامل را دفاع بدون سلاح می توان نامید و در تعریف آن می توان گفت: مجموعه اقداماتی که موجب کاهش آسیب پذیری و افزایش پایداری در برابر تهدیدات خارجی می شود.


تهدید یک عنصر پویا و جامع است به همین نسبت باید دفاع متناسب با آن طراحی شود، ما باید این تهدیدات را که با استفاده از تکنولوژی پیشرفته و در عرصه های مختلف نظیر اجتماعی،ارتباطی،اقتصادی، اجتماعی، پزشکی، بیولوژی و غیره است بشناسیم تا بتوانیم در برابر آن دفاع مؤثر داشته باشیم و یا آسیب پذیری را به حداقل برسانیم.


 

پدافند غیر عامل فرآیندى است که نتیجه آن ایجاد مقاومت ملى و افزایش اقتدار ملى است. نباید فکر کنیم پدافند غیرعامل کارى است که مردم باید انجام دهند گفت: مردم تنها از مزایاى پدافند غیرعامل استفاده مى کنند و کسانى که باید پدافند غیرعامل را در محیط جارى کنند مسئولین و حاکمیت هستند.


 


 

* نقش مردم در پدافند غیرعامل چه مواردی می‌تواند باشد؟


 

نقش مردم در پدافند غیرعامل به معناى این که خود آنها وارد مرحله عملیاتى و اجرایى شوند نیست و آگاه سازى براى مردم در این حد صورت مى گیرد که بدانند کشور قادر است آنها را در مقابل تهاجم دشمن حفظ کند و بعد آنها را هدایت نماید تا از ظرفیت هاى ایجاد شده استفاده کنند و مثلا به ایشان آموزش داده شود که اماکن امن در هر شهر یا منطقه برای مصون ماندن از تعرض دشمن کجاست این فعالیت برای ایجاد آمادگی روحی -روانی وامنیت ذهنی است که آشوب ایجاد نشود و امنیت اجتماعی نیز به مخاطره نیفتد.


 

بر اساس قانون بودجه سال یی یک درصد از اعتبارات و تملک دارایى و سرمایه‌اى هر یک از دستگاه هاى اجرایى کشور به منظور اجراى طرح هاى "پدافند غیر عامل" همان دستگاه اختصاص مى یابد.


 

در اجراى ماده یی قانون برنامه پنج ساله توسعه کشور و در راستاى تقویت بنیه دفاعى و افزایش ضریب ایمنى تأسیسات زیربنایى کشور،دستگاه‌های اجرایی همکارى همه جانبه اى داشته باشند.


 


 

* چه ضرورتی که به فرهنگ سازی در این زمینه پرداخته شود؟


 

هر اقدام غیر مسلحانه اى که موجب کاهش آسیب پذیرى در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن گردد پدافند غیر عامل مى گویند. جمهورى اسلامى ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایى ممتاز، دارا بودن منابع پرارزش نفت و گاز، نظام اسلامى استکبار ستیز و ورود به عرصه هاى دانش و فنآورى در سند چشم انداز بیست ساله به عنوان یکى از ارکان اصلى ایجاد امنیت مورد توجه بوده است.


 

پدافند غیر عامل افند غیر عامل، صلح آمیزترین روش دفاع است،که برای توسعه آن می توان بر نقش رسانه ها و فرهنگ سازى در این زمینه تأکید کرد.


 

برخورد و مواجهه با پدافند غیر عامل بدلیل عدم شناخت،حتی برای برخی کارشناسان به اشکال گوناگون اتفاق افتاده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد